I. Úvodní ustanovení
1.1 Tyto všeobecné obchodní podmínky (dále jen „VOP“) upravují práva a povinnosti mezi námi jako prodávajícím a vámi jako kupujícím při prodeji našeho zboží (případně poskytování služeb), zejména prostřednictvím internetového obchodu https://bratiska.sk/ (dále jen „e-shop“).
1.2 Prodávajícím je společnost Bratiska, s.r.o., se sídlem Klemensova 17, 811 09 Bratislava – městská část Staré Město, Slovenská republika, IČO: 48 077 844, zapsaná v Obchodním rejstříku Okresního soudu Bratislava III, oddíl Sro, vložka č. 102838/B, DIČ SK2120035544 (dále jen „prodávající“).
1.3 Kupujícím je jakákoliv fyzická nebo právnická osoba, která svou objednávkou dle čl. II těchto VOP vstoupila do smluvního vztahu s prodávajícím (dále jen „kupující“).
1.4 Pokud je kupujícím fyzická osoba, která při uzavření a plnění smlouvy s prodávajícím nejedná v rámci své podnikatelské nebo jiné obchodní činnosti, je zároveň spotřebitelem (dále jen „spotřebitel“).
1.5 Obchodním zákoníkem se rozumí zákon č. 513/1991 Sb. Obchodní zákoník ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Obchodní zákoník“).
1.6 Občanským zákoníkem se rozumí zákon č. 40/1964 Sb. Občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Občanský zákoník“).
1.7 Zákonem o ochraně spotřebitele se rozumí zákon č. 108/2024 Sb. o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon o ochraně spotřebitele“).
II. Objednání zboží a uzavření smlouvy
2.1 Objednávka vzniká výběrem zboží (případně služby) kupujícím v e-shopu, vyplněním a odesláním objednávkového formuláře. Pro správné vytvoření objednávky je nutné vyplnit požadované údaje v objednávkovém formuláři a zvolit způsob doručení a platby za objednané zboží (případně služby).
2.2 Odesláním objednávky kupující potvrzuje správnost a pravdivost vyplněných údajů. Odeslání objednávky se považuje za závazný návrh na uzavření smlouvy s prodávajícím.
2.3 Potvrzením objednávky prodávajícím dochází k uzavření smlouvy a vzniku smluvního vztahu mezi kupujícím a prodávajícím. Prodávající se tím zavazuje dodat kupujícímu objednané zboží (případně službu) v dohodnutém množství a kvalitě, ve sjednané dodací lhůtě a na dohodnuté místo dodání. Kupující se tím zavazuje zaplatit celkovou kupní cenu, včetně nákladů na doručení a platbu, a objednané zboží (případně službu) převzít.
2.4 K uzavření smlouvy může dojít i jiným způsobem, například odesláním objednávky e-mailem nebo telefonicky a jejím následným potvrzením ze strany prodávajícího, případně přijetím cenové nabídky kupujícím.
2.5 Prodávající je oprávněn odstoupit od smlouvy v případě nedostupnosti zboží (případně služby) nebo v případě výskytu událostí vyšší moci, které brání řádnému plnění smlouvy.
2.6 Odesláním objednávky kupující potvrzuje, že se seznámil s těmito VOP a s jejich obsahem souhlasí.
III. Účet kupujícího
3.1 Kupující se může v e-shopu zaregistrovat a vytvořit si svůj účet.
3.2 Kupující má prostřednictvím svého účtu možnost sledovat své objednávky, jejich historii a reklamace. Vytvoření účtu také usnadňuje proces objednání.
3.3 Registrací účtu kupující potvrzuje, že se seznámil s těmito VOP a s jejich obsahem souhlasí.
3.4 Vytvoření účtu je dobrovolné a prodej zboží (případně poskytování služeb) není podmíněn existencí účtu.
3.5 Kupující je povinen uchovávat své přihlašovací údaje k účtu v bezpečí.
IV. Ceny a platební podmínky
4.1 Kupující se zavazuje řádně a včas zaplatit kupní cenu za objednané zboží (případně služby), včetně nákladů na doručení a platbu.
4.2 Kupující může provést platbu jedním z následujících způsobů: - Platba kartou (před převzetím, po vytvoření objednávky); - Bankovní převod (před převzetím, po vytvoření objednávky); - Platba na dobírku (při převzetí); - Jiný způsob platby výslovně dohodnutý mezi prodávajícím a kupujícím.
4.3 Případný poplatek za konkrétní způsob platby bude uveden při vytváření objednávky (případně v individuální cenové nabídce). Tento poplatek bude připočten ke kupní ceně a kupující se jej zavazuje uhradit.
4.4 Prodávající není povinen dodat objednané zboží (případně služby), dokud nedojde k úhradě. Pokud nedojde k řádnému zpracování platby kartou ihned po vytvoření objednávky nebo k platbě jiným způsobem podle dohodnutých podmínek, má prodávající právo odstoupit od smlouvy, čímž dojde k ukončení smluvního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím.
4.5 Platné ceny jsou uvedeny v e-shopu u jednotlivých produktů a platí výhradně pro nákup v e-shopu. Všechny uvedené ceny jsou konečné, včetně DPH. Ceny nezahrnují náklady na doručení zboží a poplatky za platbu
4.6 Prodávající je vázán cenou zboží uvedenou na stránkách e-shopu v okamžiku nákupu kupujícím, tj. při vytvoření platné objednávky podle čl. II těchto VOP.
4.7 V případě zájmu o velkoobchodní nákup lze na požádání připravit individuální cenovou nabídku.
4.8 Faktura bude zasílána výhradně elektronicky po přijetí platby od kupujícího. Pokud kupující požádá o zaslání faktury i v papírové podobě, bude mu zaslána dodatečně poštou.
V. Doprava a dodací podmínky
5.1 Objednávky mohou být doručeny jedním z následujících způsobů: • prostřednictvím Packety; • prostřednictvím kurýra; • jiným způsobem výslovně dohodnutým mezi prodávajícím a kupujícím.
5.2 Náklady na konkrétní způsob doručení budou uvedeny při vytváření objednávky (případně v individuální cenové nabídce). Tyto náklady budou připočteny k kupní ceně a kupující se zavazuje je uhradit.
5.3 Předpokládané lhůty odeslání jsou uvedeny v e-shopu u jednotlivých produktů. Zboží bude expedováno dle kapacitních možností v co nejkratší době tak, aby bylo dodáno nejpozději do 30 dnů od uzavření smlouvy, pokud u zboží není uvedena delší předpokládaná doba odeslání nebo pokud se strany nedohodnou jinak.
5.4 Pokud si kupující nepřevezme zboží od přepravce ve stanovené lhůtě, prodávající je oprávněn požadovat poplatek za skladování zboží. Prodávající má také právo odstoupit od kupní smlouvy. Kupující odpovídá prodávajícímu za škodu způsobenou porušením své povinnosti převzít objednané zboží (zejména, ale nikoliv výlučně, za přepravní náklady a ušlý zisk). Pokud kupující již uhradil kupní cenu před dodáním zboží, je prodávající oprávněn započíst si svou pohledávku z titulu nároku na náhradu škody proti zaplacené ceně zboží
VI. Práva spotřebitele na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu
6.1 Kupující, který je spotřebitelem, má právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 kalendářních dnů od převzetí zboží spotřebitelem, za podmínek uvedených níže v tomto článku VOP a v §19 a násl. Zákona o ochraně spotřebitele.
6.2 Spotřebitel může využít právo na odstoupení od smlouvy v listinné podobě nebo e-mailem prostřednictvím kontaktních údajů prodávajícího uvedených na https://bratiska.sk/kontakt. Spotřebitel může k odstoupení od smlouvy podle tohoto článku VOP využít vzorový formulář (jeho použití však není povinné). Lhůta pro odstoupení se považuje za zachovanou, pokud je odstoupení odesláno poslední den lhůty.
6.3 Spotřebitel je povinen do 14 kalendářních dnů od odstoupení od smlouvy dle tohoto článku VOP zaslat zboží na vlastní riziko zpět prodávajícímu nebo jej odevzdat prodávajícímu na adresu určenou pro vrácení zboží uvedenou na https://bratiska.sk/kontakt. Lhůta se považuje za zachovanou, pokud je zboží odesláno poslední den lhůty. Spotřebitel nese náklady na vrácení zboží prodávajícímu. Spotřebitel je povinen zasílat zboží v původním stavu, nepoužité, nepoškozené a kompletní. Spotřebitel odpovídá za snížení hodnoty zboží, ke kterému došlo v důsledku zacházení přesahujícího rámec nezbytný ke zjištění vlastností a funkčnosti zboží.
6.4 Prodávající je povinen vrátit spotřebiteli všechny platby do 14 dnů od doručení oznámení o odstoupení v souladu s tímto článkem VOP. Pokud nebude mezi stranami dohodnuto jinak, platby budou vráceny stejným způsobem, jaký použil spotřebitel při jejich úhradě. Prodávající není povinen uhradit spotřebiteli dodatečné náklady, pokud si spotřebitel výslovně zvolil jiný způsob doručení, než je nejlevnější běžný způsob nabízený prodávajícím. Dodatečnými náklady se rozumí rozdíl mezi náklady na doručení zvolenými spotřebitelem a náklady na nejlevnější běžný způsob doručení nabízený prodávajícím. Prodávající není povinen vrátit spotřebiteli platby před tím, než mu bude doručeno zboží nebo než spotřebitel doloží zaslání zboží zpět prodávajícímu.
6.5 Spotřebitel nemá právo odstoupit od smlouvy v souladu s tímto článkem VOP, pokud bylo zboží zakoupeno a převzato osobně u prodávajícího nebo pokud se jedná o dodání zboží vyrobeného podle specifikací spotřebitele nebo na zakázku.
6.6 Poučení o uplatnění práva na odstoupení bez udání důvodu ve smyslu Zákona o ochraně spotřebitele, stejně jako vzorový formulář pro využití tohoto práva, tvoří přílohu č. 1 těchto VOP.
VII. Vlastnosti zboží a jeho použití
7.1 Vlastnosti zboží jsou uvedeny u jednotlivých produktů v e-shopu, stejně jako na samotném zboží (např. v případě oděvů).
7.2 Při používání zboží je kupující povinen dodržovat instrukce uvedené v e-shopu nebo na samotném zboží.
7.3 Tiskoviny (printy, plakáty apod.) je nutné uchovávat na suchém a tmavém místě. Tiskoviny mohou vykazovat odchylky v barevnosti, což nepředstavuje vadu zboží.
7.4 Životnost zboží závisí na intenzitě používání a péči. Opotřebení zboží způsobené jeho užíváním nepředstavuje v žádném případě vadu zboží.
VIII. Odpovědnost za vady
8.1 V případě, že má zboží vady, může kupující uplatnit nároky z odpovědnosti za vady u prodávajícího v souladu s tímto článkem VOP.
8.2 Kupující si může nároky z vad uplatnit prostřednictvím reklamačního formuláře na https://bratiska.sk/reklamacny-formular, písemně nebo e-mailem.
8.3 Zvláštní ustanovení týkající se výhradně kupujících, kteří jsou spotřebiteli: • Prodávající odpovídá za vadu, kterou mělo zboží v době jeho dodání a která se projeví do dvou let od jeho doručení. • Prodávající odpovídá za vady v souladu s §618 a násl. Občanského zákoníku. • Prodávající poskytne spotřebiteli neprodleně potvrzení o reklamaci. V potvrzení uvede lhůtu, ve které vadu odstraní. Oznámená lhůta nesmí být delší než 30 dnů od podání reklamace, pokud delší lhůta není odůvodněna objektivním důvodem, který prodávající nemůže ovlivnit. • Pokud prodávající odmítne odpovědnost za vadu, důvody odmítnutí písemně oznámí spotřebiteli. Pokud kupující znaleckým posudkem nebo odborným stanoviskem vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou nebo notifikovanou osobou prokáže odpovědnost prodávajícího za vadu, může reklamaci uplatnit znovu a prodávající nemůže odpovědnost za vadu odmítnout. • Pokud prodávající odpovídá za vadu, spotřebitel má právo na odstranění vady opravou nebo výměnou, právo na přiměřenou slevu z ceny nebo právo odstoupit od smlouvy. • Spotřebitel může uplatnit práva z odpovědnosti za vady pouze tehdy, pokud vadu reklamoval do dvou měsíců od jejího zjištění, nejpozději však do dvou let od doručení zboží. • Spotřebitel má právo zvolit si odstranění vady výměnou nebo opravou zboží. Spotřebitel si nemůže zvolit způsob odstranění vady, který není možný nebo by ve srovnání s druhým způsobem odstranění vady způsobil prodávajícímu nepřiměřené náklady s ohledem na všechny okolnosti, zejména na hodnotu, kterou by věc měla bez vady, na závažnost vady a na skutečnost, zda by druhý způsob odstranění vady způsobil spotřebiteli značné obtíže. Pro účely opravy nebo výměny spotřebitel předá nebo zpřístupní věc prodávajícímu. Prodávající opraví nebo vymění věc v přiměřené lhůtě po podání reklamace, bezplatně, na vlastní náklady a bez způsobení závažných obtíží spotřebiteli s ohledem na povahu věci a účel, pro který byla zakoupena. Prodávající může odstranit vadu odmítnout, pokud oprava ani výměna nejsou možné nebo by vyžadovaly nepřiměřené náklady s ohledem na všechny okolnosti. • Spotřebitel má právo na přiměřenou slevu z ceny nebo může odstoupit od smlouvy, pokud (i) prodávající věc neopraví ani nevymění; (ii) prodávající odmítl vadu odstranit; (iii) zboží má opakovanou vadu i po opravě nebo výměně; (iv) vada je natolik závažná, že odůvodňuje okamžitou slevu z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy, nebo (v) prodávající prohlásil nebo je z okolností zřejmé, že vadu neodstraní v přiměřené lhůtě nebo bez způsobení závažných obtíží spotřebiteli. Spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy, pokud se na vzniku vady podílel nebo je vada zanedbatelná. Po odstoupení od smlouvy nebo její části spotřebitel vrátí zboží prodávajícímu na jeho náklady. Prodávající po odstoupení od smlouvy vrátí kupujícímu kupní cenu nejpozději do 14 dnů od vrácení zboží prodávajícímu nebo po prokázání, že kupující zboží odeslal prodávajícímu, podle toho, která situace nastane dříve. • Uplatnění práv z odpovědnosti za vady nevylučuje právo spotřebitele na náhradu škody, která mu vznikla v důsledku vady.
8.4 V případě kupujícího, který není spotřebitelem, se nároky z vad zboží řídí Obchodním zákoníkem v platném znění.
8.5 Uplatněná práva z odpovědnosti za vady se vyřizují v souladu s následujícími právními předpisy: • pro kupujícího, který je spotřebitelem: Občanským zákoníkem a Zákonem o ochraně spotřebitele; • pro kupujícího, který není spotřebitelem: Obchodním zákoníkem.
8.6 Prodávající neodpovídá za vady způsobené používáním v rozporu s těmito VOP. Prodávající rovněž nenese odpovědnost za opotřebení zboží způsobené jeho užíváním.
IX. Řešení sporů, Alternativní řešení spotřebitelských sporů
9.1 Prodávající a kupující se budou snažit vyřešit případné spory smírnou cestou.
9.2 Pokud nebude možné spor vyřešit smírně, budou spory řešeny místně příslušným soudem Slovenské republiky.
9.3 Pokud nebude možné spor vyřešit smírně, je spotřebitel oprávněn řešit spor i alternativní cestou podle zákona č. 391/2015 Sb. o alternativním řešení spotřebitelských sporů ve znění pozdějších předpisů.
9.4 Spotřebitel má právo obrátit se na prodávajícího se žádostí o nápravu, pokud mezi spotřebitelem a prodávajícím vznikne spor z uplatnění práv z odpovědnosti za vady nebo pokud se domnívá, že prodávající porušil jeho jiná práva. Spotřebitel má právo podat návrh na zahájení alternativního řešení sporu subjektu alternativního řešení sporů, pokud prodávající na žádost podle předchozí věty odpověděl zamítavě nebo na ni neodpověděl do 30 dnů od jejího odeslání. Možnost obrátit se na soud tím není dotčena.
9.5 Seznam subjektů alternativního řešení sporů: https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1
9.6 Návrh lze podat písemně, elektronicky nebo ústně do zápisu, pokud pravidla alternativního řešení sporů daného subjektu nestanoví jinak. Spotřebitel může k podání návrhu využít formulář, jehož vzor je dostupný na webových stránkách ministerstva a každého subjektu alternativního řešení sporů. Návrh lze podat také prostřednictvím online platformy: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SK
X. Ochrana osobních údajů
10.1 Osobní údaje kupujícího, resp. jiných dotčených osob budou zpracovávány v souladu se zásadami ochrany osobních údajů prodávajícího, které jsou k dispozici na webové stránce https://bratiska.sk/.
XI. Kontakt
11.1 Kupující může kontaktovat prodávajícího prostřednictvím kontaktních údajů, které jsou k dispozici na webové stránce https://bratiska.sk/kontakt.
XII. Závěrečná ustanovení
12.1 Tyto VOP a vztahy z nich vyplývající se řídí právním řádem Slovenské republiky, zejména: - pro kupujícího, který je spotřebitelem: Občanským zákoníkem a Zákonem o ochraně spotřebitele; - pro kupujícího, který není spotřebitelem: Obchodním zákoníkem.
12.2 Odkazy v těchto VOP na právní předpisy se považují za odkazy i na právní předpisy, které je částečně nebo zcela mění nebo nahrazují
12.3 Ustanovení těchto VOP týkající se spotřebitelů se nevztahují na kupující, kteří nejsou spotřebiteli.
12.4 Prodávající si v rámci zákonných možností vyhrazuje právo jednostranně měnit a doplňovat tyto VOP. V případě změny VOP se smluvní vztah mezi prodávajícím a kupujícím řídí těmi VOP, které byly platné v okamžiku odeslání objednávky kupujícím.
12.5 Prodávající a kupující prohlašují, že plně akceptují komunikaci na dálku – zejména elektronickou formu komunikace prostřednictvím e-mailu a internetové sítě jako platnou a závaznou pro obě strany.
12.6 Pokud některé z ustanovení těchto VOP je nebo se stane neplatným nebo neúčinným, nemá to vliv na platnost nebo účinnost smlouvy a ostatních ustanovení VOP. V takovém případě bude neplatné nebo neúčinné ustanovení nahrazeno platným a účinným ustanovením, jehož ekonomický účinek bude co nejbližší původnímu duchu neplatného nebo neúčinného ustanovení, nebo které bude v co největší míře sloužit účelu těchto VOP a smlouvy.
12.7 Tyto VOP jsou platné od 29.1.2025
POUČENÍ O UPLATNĚNÍ PRÁVA SPOTŘEBITELE NA ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY ve smyslu čl. VI VOP
1. Právo na odstoupení od smlouvy
Máte právo odstoupit od této smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů.
Lhůta pro odstoupení od smlouvy uplyne po 14 dnech ode dne, kdy Vy nebo Vámi určená třetí osoba, kromě dopravce, převezmete zboží.
Při uplatnění práva na odstoupení od smlouvy nás informujte o svém rozhodnutí odstoupit od této smlouvy jednoznačným prohlášením (například dopisem zaslaným poštou nebo e-mailem) na adresu: Bratiska, s.r.o., Klemensova 17, 811 09 Bratislava, Slovensko, +421 220 924 425, obchod@bratiska.sk
K tomuto účelu můžete použít vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, který je uveden níže, jeho použití však není povinné. Pokud máte zájem, můžete vyplnit a zaslat vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy nebo jakékoli jiné jednoznačné prohlášení o odstoupení od smlouvy také elektronicky prostřednictvím našeho webu: https://bratiska.sk/reklamacny-formular. Pokud využijete tuto možnost, přijetí odstoupení od smlouvy Vám neprodleně potvrdíme na trvalém nosiči (například e-mailem).
Lhůta pro odstoupení od smlouvy je zachována, pokud odešlete oznámení o uplatnění práva na odstoupení před jejím uplynutím.
Nemáte právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, pokud bylo zboží zakoupeno a převzato osobně nebo pokud jde o dodání zboží vyrobeného podle Vašich specifikací nebo na míru.
2. Důsledky odstoupení od smlouvy
Po odstoupení od smlouvy Vám vrátíme všechny platby, které jste uhradili v souvislosti s uzavřením smlouvy, včetně nákladů na doručení zboží k Vám. Toto se nevztahuje na dodatečné náklady, pokud jste si zvolili jiný druh doručení, než je nejlevnější běžný způsob doručení, který nabízíme. Platby Vám budou vráceny nejpozději do 14 dnů ode dne, kdy nám bude doručeno Vaše oznámení o odstoupení od této smlouvy.
Úhrada bude provedena stejným způsobem, jaký jste použili při platbě, pokud výslovně nesouhlasíte s jiným způsobem úhrady, a to bez účtování jakýchkoliv dalších poplatků.
S vrácením platby můžeme počkat do vrácení zboží na naši adresu nebo do prokázání, že jste zboží odeslali zpět, podle toho, co nastane dříve.
Zašlete nám zboží zpět nebo jej doručte osobně na adresu: Merch s.r.o., P.O.BOX 208, 903 01 Senec, a to nejpozději do 14 dnů ode dne uplatnění práva na odstoupení od smlouvy.
Lhůta je považována za zachovanou, pokud zboží odešlete zpět před uplynutím 14denní lhůty. Přímé náklady na vrácení zboží nesete Vy.
Odpovídáte pouze za jakékoli snížení hodnoty zboží v důsledku manipulace, která není nezbytná pro zjištění povahy, vlastností a funkčnosti zboží.
VZOROVÝ FORMULÁŘ PRO ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY ve smyslu čl. VI VOP
(vyplňte a zašlete tento formulář pouze v případě, že si přejete odstoupit od smlouvy)
Komu: Bratiska, s.r.o., Klemensova 17, 811 09 Bratislava, Slovensko, obchod@bratiska.sk
Tímto oznamuji/oznamujeme*, že odstupuji/odstupujeme* od smlouvy na toto zboží: ...............................................
Datum objednání/datum přijetí*: ...............................................
Jméno a příjmení spotřebitele/spotřebitelů*: ...............................................
Adresa spotřebitele/spotřebitelů*: ...............................................
Podpis spotřebitele/spotřebitelů* (pouze pokud je tento formulář podán v listinné podobě): ...............................................
Datum: ...............................................
* Nehodící se škrtněte.